Veelgemaakte webdesign fouten

Veelgemaakte webdesign fouten

21 september 2016

Een website is een must voor elk bedrijf. Voor veel bedrijven is het een kanaal om klanten te werven. De bezoekers kunnen via zoekopdrachten op je website terecht komen, wanneer dit gebeurt wil je natuurlijk dat zij overgaan tot actie.

Het is belangrijk dat de bezoekers lang op je website blijven en kunnen vinden wat zij nodig hebben. Toch maken veel bedrijven fouten door een slecht webdesign. In dit artikel lees je hoe je dit kan voorkomen.

Er staat teveel informatie

We zien vaak dat marketing managers te veel (tegelijk) op de website willen vertellen. “Alle content is eigenlijk belangrijk” en krijgt daarom ook dezelfde attentiewaarde. Hiermee overspoel je je bezoeker met informatie en is de kans groot dat ‘ie afhaakt.
TIP: Verdeel je content onder in bijvoorbeeld drie categorieën. De kern, aanvullend en afsluitende informatie. In de kern vat je alles al kort samen, waardoor een bezoeker al de essentie meekrijgt. Is de bezoeker geïnteresseerd, kan diegene zelf kiezen om door te lezen of te klikken.

Call to actions

Deze webdesign fout heeft betrekking tot de call to actions. Je wilt heel graag dat je enige informatie van je bezoekers verzamelt, dus je geeft diegene maar gelijk tal van opties om dit te realiseren. Je bezoeker weet alleen niet meer waar te kijken, als ‘ie in één scherm kan inschrijven voor de nieuwsbrief, contact kan opnemen, een terugbelformulier kan invullen. TIP: Ook hier: deel je call to actions in per pagina en bedenk wat hier de belangrijkste conversie zou zijn. Gebruik je meerdere  conversiemogelijkheden? Geef deze niet allemaal dezelfde attentiewaarde.

Kleurgebruik

Veel webdesigners hebben gevoel voor vorm en kleur. Kijk hiermee uit. Zorg dat de content leesbaar is. Gebruik niet teveel kleurencombinaties. Dit maakt de website veel te druk.
TIP: Laat anderen je website zien om te kijken wat zij ervan vinden.

Animaties en transities

WordPress is mede bekend door de vele thema’s die aangekocht kunnen worden. Deze thema’s zitten vol met “leuke” animaties. Webdesigners kiezen er vaak voor om elke sectie, button en foto te animeren, waardoor de bezoeker het idee krijgt in een kermisattractie te zitten.

Oplossing: Een subtiele animatie kan de aandacht trekken, te veel animaties leidt alleen maar af. En werkt dus averechts.

Verstopte contactgegevens

Eén van de meest hinderlijke fouten als je het mij vraagt: contactgegevens die te goed zijn verstopt. Een direct belletje of e-mail zijn nog steeds belangrijke conversies. Veel mensen willen graag direct weten waar ze aan toe zijn, dus zoeken zelf het contact. Kunnen ze dat niet vinden? Dan leidt dat tot ergernis, of misschien zelfs tot afhaak.

Oplossing: Toon de contactmogelijkheden prominent in beeld en herhaal ze met gepaste frequentie. Aangeven hoe snel iemand antwoord kan verwachten, of tijden dat je bereikbaar zijn moet je zeker opnemen!

Bron | https://www.ikgastarten.nl | geraadpleegd op 21 september 2016 |

Gerelateerde artikelen

Als ondernemer ontkom je niet aan zakelijk internet!

22 februari 2017
Niet of slecht werkend internet, het is een frustratie die iedereen wel eens heeft ervaren. Zowel onderweg, in het buitenland, of gewoon thuis. Maar het is nogal een verschil...

Meer dan helft websiteverkeer is versleuteld met HTTPS

15 februari 2017
Een veilige website is belangrijk. Echter, is die veiligheid vandaag de dag met de standaard configuratie op websites niet gegarandeerd. Daarom worden websites versleuteld met een SSL certificaat. Was...

Gebruik geen eenvoudige wachtwoorden

26 januari 2017
Het is bijna een standaard verhaal aan het worden. Wachtwoorden (passwords) blijken lastig te zijn als we deze zelf moeten bedenken. Ook in 2016 zijn wachtwoorden als ‘123456’ en...

Contact

Contactformulier

010-2908155

ma t/m vr 09:00 - 17:00

klantenservice@webss.nl

© Webss, Rotterdam. Alle rechten voorbehouden.