Klantencontact via een live chat zorgt voor een hogere klanttevredenheid (73%) dan dan als dat contact via e-mail (61%) en telefoon (44%) verloopt. Nog een ander voordeel van chatten: klanten die er eenmaal gebruik van hebben gemaakt komen in 63% van de gevallen terug om nog iets te kopen.
Tips klantcontact
Ook wordt een aantal nuttige tips gegeven (tips klantcontact) over de diverse communicatiekanalen die vandaag de dag vaak worden ingezet voor klantcontact:
Zorg voor een optimale telefonische bereikbaarheid (immers, niet telefonisch bereikbaar zijn leidt tot ontevreden klanten) en als dat lastig is, overweeg dan een externe telefoonservice in te schakelen
Beperk intern mailverkeer zoveel mogelijk (klanten verwachten binnen 4 uur een reactie op een mail, dus wie weinig intern mailt door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Hangout om iets na te vragen, kan sneller de mail van de klant afhandelen)
Zorg voor een helder social mediabeleid en reageer snel op klachten en opmerkingen die via social media worden geuit
Gebruik ‘live chat’ om met klanten te communiceren. Het levert een hogere klanttevredenheid op dan contact per telefoon of per mail.
Bied meerdere vormen van klantencontact aan (social media, chat, WhatsApp, telefoon, mail) zodat klanten zelf kunnen kiezen welk middel ze willen gebruiken.
Bron | www.facto.nl | geraadpleegd op 2 september 2016 |