SEO-trucs

SEO-trucs

26 augustus 2016

Waar moet je als SEO-content anno 2016 rekening mee houden? Het doel is om de bezoeker een plezier te doen. Daarmee doe je Google een plezier en dus ook voor je eigen onderneming.

Zoekwoorden

‘Je suis Charlie’ of ‘Boer zoekt vrouw’ waren de populairste Nederlandstalige zoektermen van het afgelopen jaar. In 2015 werd er bijvoorbeeld veel gezocht naar ‘snapchat’. SEO mag dan een ingeburgerd begrip op de gemiddelde marketingafdeling zijn, nog steeds wil het in mijn werk als copywriter wel eens gebeuren dat er vanuit respectabele bedrijven aan het einde van een briefing wordt gevraagd: ,,O ja, kun je ook even iets met SEO doen?”

Hoe belangrijk zijn de SEO-regeltjes?

Bedrijven hanteren allemaal verschillende richtlijnen als het aankomt op gemiddeld aantal woorden op een landingspagina, key density (dichtheid van de zoekwoorden), gebruik van synoniemen, inachtneming van woordvolgorde die overeenkomt met de zoekopdracht, etc. ’s Werelds grootste zoekmachine lijkt echter met elke update van enige omvang een geslaagde poging te doen dit te ondermijnen, waardoor inzichten worden bijgesteld. De centrale vraag die op dit moment rijst is: hoe belangrijk zijn al die regeltjes nog om een goed vindbare webpagina te maken?

Als je het Google vraagt.

Jaarlijks vinden er zo’n 500 Google-updates plaats, waarvan sommige grote gevolgen kunnen hebben. Wat Google schrijvende starters adviseert over SEO vind je terug in het Google SEO Handboek. Google is niet scheutig met informatie over haar algoritmes die meer dan 200 ranking factors bevatten. Wat we wel weten is dat op misleiding van de zoekmachine en een gebruiksonvriendelijk karakter nog altijd penalty’s staan. Daar krijg je geen bericht van, je merkt dit wel aan een verandering van je positie in de zoekresultaten.

Bonuspunten van Google

Een duidelijke sitestructuur, de aanwezigheid van een sitemap, beperken van het aantal links en zorgen voor relevantie leveren punten op. Een van de grootste, belangrijkste updates in 2015: een gebruiksvriendelijke mobiele site geeft voorrang in de ranking. Dat heeft een responsive webdesign een vereiste gemaakt. Een nog hogere ranking krijg je als je mobiele site ook snel laadt bij weergave op smartphones. Wederom een update die volledig in het teken staat van gebruiksvriendelijkheid.

Fouten maken mag

Google wordt steeds slimmer. Bij het indexeren, passen de ‘Google bots’ een methode toe die verbanden tussen woorden legt. Door te kijken naar deze ‘latent semantic content’ geeft Google woorden die verband houden met elkaar een kleine semantische afstand, woorden die in de verste verte geen verband houden tot elkaar hebben een grote semantische afstand. Dat maakt het bij het schrijven van een pagina interessanter om zoekwoorden af te wisselen met synoniemen. Een pagina primair geschreven op ‘puur eten’ kan ook getoond worden als iemand zoekt op ‘eerlijk voedsel’.

Nieuw: ondoorzichtige zoekwoordplanner

Deze ontwikkelingen maken dat zaken expres verkeerd schrijven om aan te sluiten bij de gemiddelde Nederlander die nogal eens een spelfoutje maakt, niet meer loont. Sterker nog: in een laatste update heeft Google zelfs de zoekwoordenplanner – de meest gebruikte en toegankelijke tool om zelf een keywordanalyse uit te voeren – hierop aangepast. Tot slechts een paar maanden terug was het mogelijk om zoekvolume gespecificeerd terug te zien op basis van meervoud- of enkelvoudsvorm, verkleinwoordje en woordvolgorde. In het verleden zou dit de afdeling contentmakers van een vleesproducent aanleiding hebben gegeven om hun ‘500 grams verse worsten’ online te omschrijven als ‘worstjes’, wanneer dit een hoger zoekvolume had gehad. Sinds juni 2016 is dit niet meer mogelijk. Nuances zoals hierboven beschreven zullen Google een worst zijn: de zoekresultaten van de onderliggende zoekopdrachten worden niet getoond. ‘Worsten’, ‘worst’ en ‘worstjes’ leveren nu allemaal hetzelfde aantal zoekresultaten op. Hetzelfde geldt voor de woordvolgorde die ertoe kon leiden dat contentmakers het – soms wonderlijke – zoekgedrag van de consument overnamen in uitgeschreven tekst.

Conclusie: schrijf voor de lezer

Google heeft de wijsheid in pacht. Er bestaan geen short cuts, geen trucjes om de ingewikkelde algoritmes die de nummer 1 zoekmachine toepast te doorgronden of te omzeilen. Googles voornaamste doelstelling is: de consument een optimale gebruikerservaring bieden door te zorgen voor zo relevant mogelijke informatie. Zo relevant mogelijk is niet je gewenste zoekwoord tot storends toe herhalen of misleidende linkjes op je site te plaatsen. Voor het maken van een vindbare webpagina geldt – alle Google-regels in acht nemend – het credo: ‘schrijf maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Paradoxaal genoeg beloont Google je als je je webpagina’s schrijft voor de gebruiker en niet voor de zoekmachine. Dat klinkt als een open deur, maar de acties die Google de laatste tijd uitvoerde tijdens updates onderstrepen dit. De beste toepassing van SEO ontstaat dus met de lezer van je stuk als uitgangspunt.

Bron | www.frank.news | geraadpleegd op 26 augustus 2016 |

Gerelateerde artikelen

Gebruik geen eenvoudige wachtwoorden

26 januari 2017
Het is bijna een standaard verhaal aan het worden. Wachtwoorden (passwords) blijken lastig te zijn als we deze zelf moeten bedenken. Ook in 2016 zijn wachtwoorden als ‘123456’ en...

Je internetsnelheid optimaliseren

24 november 2016
Is je internet langzamer dan verwacht? Dan kan dit aan verschillende dingen liggen. Voor een optimale internetsnelheid is het belangrijk dat er goede netwerkbekabeling is aangesloten en geen beschadigde...

5 marketingtrends voor 2017

16 november 2016
Binnen de marketing branche veranderd het snel. Je moet erbij blijven om succesvol consumenten te bereiken, want de methodes, kansen en missers blijven onder je neus veranderen. Aangezien we al bijna...

Contact

Contactformulier

010-2908155

ma t/m vr 09:00 - 17:00

klantenservice@webss.nl

© Webss, Rotterdam. Alle rechten voorbehouden.