5 tips voor een goede homepage op een rij:
Een bedrijf zet meerdere communicatiemiddelen in. B.v. visitekaartjes, advertenties, posters of een bord op de gevel etc. Waarschijnlijk zijn al deze uitingen gebaseerd op het logo en huisstijl. Overal dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype. Een website die hier naadloos op aansluit, zorgt voor optimale herkenbaarheid. Het lijkt een inkopper, maar er zijn nog steeds veel websites die het bedrijfslogo laten zien, maar verder afwijken van de huisstijl.
Het is verleidelijk om bezoekers van uw website direct zo veel mogelijk te vertellen. Wie u bent, wat u allemaal verkoopt, waarom u dat verkoopt, noem het maar op. Toch is een homepage met allerlei verschillende onderdelen snel onoverzichtelijk of zelfs intimiderend. Maak dus een duidelijke keuze in wat u als eerste wilt communiceren. Gebruik dan bijvoorbeeld een mooie foto. Uw uitgebreide assortiment? Toon dan direct een slimme selectie van uw artikelen.
Zodra bezoekers op uw homepage komen, ‘scannen’ zij deze binnen enkele seconden om er achter te komen of dit de plek is waar zij moeten zijn. Zelfs als u voor één duidelijke boodschap heeft gekozen, kan de lay-out van de website verwarrend werken. Gevolg: uw bezoeker vertrekt naar een andere website. Er zijn een aantal tips waarmee u uw homepage snel scanbaar maakt:
Tekst:
– korte teksten (maximaal 2 alinea’s)
– bulletpoints in teksten
– duidelijke koppen
– ruime regelafstand
Vormgeving:
– beperkt aantal kleuren (maximaal 5 verschillende)
– opvallende kleur voor de belangrijkste onderdelen
– voldoende ruimte voor foto’s en andere afbeeldingen
– herkenbare koppen
De homepage van uw website is niet alleen de voordeur van uw website, maar ook een soort wegwijzer. Na de eerste indruk wil de bezoeker meer weten. Wat is hier nog meer te doen? Waar kan ik wat vinden? Zorg dus dat de navigatie (het ‘menu’ van de website) direct zichtbaar en herkenbaar is. De meest gangbare plek voor de navigatie is bovenin of aan de linker zijkant. Gebruik in uw navigatie duidelijke, algemene termen als ‘producten’, ‘behandelingen’ of ‘contact’, zodat bezoekers niet hoeven te raden wat u precies bedoelt.
Al is uw homepage nog zo herkenbaar, éénduidig en scanbaar, ook de inhoud van de teksten bepaalt de eerste indruk.
Een homepage met daarop een actie die 2 maanden geleden al afgelopen was, is geen uitnodiging om verder te kijken. Datzelfde geldt voor nieuwsberichten van weken geleden. Op een nieuwspagina kunt u ze eventueel nog laten staan, maar op de homepage ziet een (terugkerende) bezoeker liever actuele teksten.
Bron | www.dutchcowboys.nl | geraadpleegd op 30 september 2016 |