5 tips voor een goede homepage

5 tips voor een goede homepage

30 september 2016

5 tips voor een goede homepage op een rij:

1. Eigen huisstijl

Een bedrijf zet meerdere communicatiemiddelen in.  B.v. visitekaartjes, advertenties, posters of een bord op de gevel etc. Waarschijnlijk zijn al deze uitingen gebaseerd op het logo en huisstijl. Overal dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype. Een website die hier naadloos op aansluit, zorgt voor optimale herkenbaarheid. Het lijkt een inkopper, maar er zijn nog steeds veel websites die het bedrijfslogo laten zien, maar verder afwijken van de huisstijl.

2. Eén boodschap op de homepage

Het is verleidelijk om bezoekers van uw website direct zo veel mogelijk te vertellen. Wie u bent, wat u allemaal verkoopt, waarom u dat verkoopt, noem het maar op. Toch is een homepage met allerlei verschillende onderdelen snel onoverzichtelijk of zelfs intimiderend. Maak dus een duidelijke keuze in wat u als eerste wilt communiceren. Gebruik dan bijvoorbeeld een mooie foto. Uw uitgebreide assortiment? Toon dan direct een slimme selectie van uw artikelen.

3. Zorg voor een scanbare pagina

Zodra bezoekers op uw homepage komen, ‘scannen’ zij deze binnen enkele seconden om er achter te komen of dit de plek is waar zij moeten zijn. Zelfs als u voor één duidelijke boodschap heeft gekozen, kan de lay-out van de website verwarrend werken. Gevolg: uw bezoeker vertrekt naar een andere website. Er zijn een aantal tips waarmee u uw homepage snel scanbaar maakt:

Tekst:
– korte teksten (maximaal 2 alinea’s)
– bulletpoints in teksten
– duidelijke koppen
– ruime regelafstand

Vormgeving:
– beperkt aantal kleuren (maximaal 5 verschillende)
– opvallende kleur voor de belangrijkste onderdelen
– voldoende ruimte voor foto’s en andere afbeeldingen
– herkenbare koppen

4. Zorg voor een duidelijk menu

De homepage van uw website is niet alleen de voordeur van uw website, maar ook een soort wegwijzer. Na de eerste indruk wil de bezoeker meer weten. Wat is hier nog meer te doen? Waar kan ik wat vinden? Zorg dus dat de navigatie (het ‘menu’ van de website) direct zichtbaar en herkenbaar is. De meest gangbare plek voor de navigatie is bovenin of aan de linker zijkant. Gebruik in uw navigatie duidelijke, algemene termen als ‘producten’, ‘behandelingen’ of ‘contact’, zodat bezoekers niet hoeven te raden wat u precies bedoelt.

5. Houd uw teksten actueel

Al is uw homepage nog zo herkenbaar, éénduidig en scanbaar, ook de inhoud van de teksten bepaalt de eerste indruk.

Een homepage met daarop een actie die 2 maanden geleden al afgelopen was, is geen uitnodiging om verder te kijken. Datzelfde geldt voor nieuwsberichten van weken geleden. Op een nieuwspagina kunt u ze eventueel nog laten staan, maar op de homepage ziet een (terugkerende) bezoeker liever actuele teksten.

Bron | www.dutchcowboys.nl | geraadpleegd op 30 september 2016 |

Gerelateerde artikelen

Mobiele beveiliging is zeker belangrijk

15 maart 2017
Met de opkomst van internet en later ook de mobiele telefoon is er voor criminelen een hele nieuwe wereld opengegaan. Security is al jaren een hot item, en dat...

Gebruik geen eenvoudige wachtwoorden

26 januari 2017
Het is bijna een standaard verhaal aan het worden. Wachtwoorden (passwords) blijken lastig te zijn als we deze zelf moeten bedenken. Ook in 2016 zijn wachtwoorden als ‘123456’ en...

Je internetsnelheid optimaliseren

24 november 2016
Is je internet langzamer dan verwacht? Dan kan dit aan verschillende dingen liggen. Voor een optimale internetsnelheid is het belangrijk dat er goede netwerkbekabeling is aangesloten en geen beschadigde...

Contact

Contactformulier

010-2908155

ma t/m vr 09:00 - 17:00

klantenservice@webss.nl

© Webss, Rotterdam. Alle rechten voorbehouden.