Waarom een responsive website?

Waarom een responsive website?

29 juli 2016

Over heel de wereld zijn er 3,3 miljard internetgebruikers, waarvan ruim 330 miljoen mobiele internetgebruikers zijn. Dat betekent dat deze groep nauwelijks een desktop gebruiken. Een responsive website met een optimale performance wordt daardoor onmisbaar. Als je bedenkt dat deze wereldwijde ontwikkeling in het aantal mobiele internetgebruikers blijft groeien.

1. Kijken, kijken en beslissen via smartphone

Mobiele apparaten worden elke dag belangrijker voor consumenten voor het maken van aankoopbeslissingen. De oriëntatiefase start op smartphone of tablet om vervolgens over te gaan tot aankoop. Cijfers vertellen dat ruim 60 procent van de mobiele consumenten sneller overgaan tot aankoop. Online en offline. Een derde van de conversie vindt daarbij direct plaats via mobiele apparaten en twee derde offline of via desktop. De daadwerkelijke conversie is daardoor moeilijk meetbaar. Dat betekent wel dat je tijdens de oriëntatiefase al een goede indruk moet maken op je websitebezoekers. Vooral ondernemers die te maken hebben met snelle en terugkerende aankopen laten hier kansen liggen.

Google Places

Denk bijvoorbeeld aan de oriëntatie op een leuk restaurantje voor het avond eten. Je geeft Google bijvoorbeeld, via je mobiel, ‘Restaurant Rotterdam’ als zoekopdracht en er verschijnen een aantal restaurants met goede reviews via Google Places in je scherm. Voordat je reserveert, wil je graag kijken of het restaurant er gezellig uitziet, een impressie krijgen van de menukaart en weten wat het gaat kosten. Dus klik je door naar de website van het eerste resultaat. Helaas… de website is niet mobielvriendelijk, dus ga je snel verder naar het tweede resultaat. Hmmm… ook deze website is niet goed leesbaar. Gelukkig heeft het derde resultaat een betere presentatie en je overweegt hier te reserveren. In de oriëntatiefase wint mobiel het van desktop.

2. Mobiel wint van desktop

Het aantal zoekopdrachten in Google via mobiel overstijgt het aantal via desktop. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat zoekmachines, en dan met name Google, ontzettend belangrijk zijn om een positie in de markt te veroveren. Een positie op in ieder geval de eerste pagina met zoekresultaten is onmisbaar. Want zeg nou zelf, klik jij vaak verder naar de volgende pagina in Google?

Ik ga hier niet uitweiden over hoe je die positie bereikt en hoe je je ranking met SEO en SEA verbetert. Ik wil je wel bewustmaken van het feit waarom het zo belangrijk is om te beschikken over een mobielvriendelijke website. Google heeft namelijk een fantastische mijlpaal behaald: het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten is in 2015 het aantal zoekopdrachten via desktop voorbij gestevend. Dit geldt voor de VS, Japan en nog acht andere landen, wat een duidelijke ontwikkeling laat zien voor de rest van de wereld. We voorspellen dat de verhoudingen stapsgewijs verschuiven van minder bezoekers via desktop naar steeds meer mobiele bezoekers.

De statistieken van je website zijn een goede graadmeter. Het aantal mobiele bezoekers van onze eigen website is bijvoorbeeld met ruim 4 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, terwijl het aantal desktop bezoekers met 2,5 procent daalde. En dan zijn wij actief binnen de business-to-business markt, waar desktop nog een behoorlijk aandeel heeft. Kijken we naar de statistieken van onze klanten die werkzaam zijn in verschillende sectoren, dan zien we dezelfde trend. We zien bijvoorbeeld een stijging van maar liefst 7,4 procent mobiele bezoekers bij een klant die actief is in de culturele sector. Bij een klant, actief binnen de reisbranche, is dit zelfs rond de 10 procent.

Beiden laten een flinke daling van plusminus 7,5 procent in het aantal desktopbezoekers zien. Retail blijft daarin achter met een stijging in mobiele bezoekers en een daling in het aantal bezoekers via desktop van plusminus 1 procent ten opzichte van vorig jaar. Bij deze cijfers hebben we het verkeer via tablet niet meegenomen.

3. Google ranking

Een reden om je website mobielvriendelijk te maken. Responsive websites scoren hoger in de Google ranking. Google is niet alleen een zoekmachine. Google zet zich ook in om de wereld op het internet steeds een stukje mooier te maken. En dat doen ze door eisen te stellen aan websites, zodat ze werken aan goede content en inspelen op de behoefte van websitebezoekers. Websites met een betere presentatie scoren daarmee hoger in de zoekresultaten. De kwaliteit van de content én de gebruiksvriendelijkheid van je website worden daarmee steeds belangrijker.

Sinds april 2015 geeft Google de voorkeur aan websites die goed werken op mobiele apparaten. De website zakt namelijk weg in de zoekresultaten én de bezoekers van je website kunnen via mobiele apparaten niet met je website uit de voeten. Dat betekent dat je omzet misloopt.

Bron | https://www.frankwatching.com | geraadpleegd op 29 juli 2016

Gerelateerde artikelen

Gebruik geen eenvoudige wachtwoorden

26 januari 2017
Het is bijna een standaard verhaal aan het worden. Wachtwoorden (passwords) blijken lastig te zijn als we deze zelf moeten bedenken. Ook in 2016 zijn wachtwoorden als ‘123456’ en...

Je internetsnelheid optimaliseren

24 november 2016
Is je internet langzamer dan verwacht? Dan kan dit aan verschillende dingen liggen. Voor een optimale internetsnelheid is het belangrijk dat er goede netwerkbekabeling is aangesloten en geen beschadigde...

5 marketingtrends voor 2017

16 november 2016
Binnen de marketing branche veranderd het snel. Je moet erbij blijven om succesvol consumenten te bereiken, want de methodes, kansen en missers blijven onder je neus veranderen. Aangezien we al bijna...

Contact

Contactformulier

010-2908155

ma t/m vr 09:00 - 17:00

klantenservice@webss.nl

© Webss, Rotterdam. Alle rechten voorbehouden.