10 tips voor een goede website

10 tips voor een goede website

24 juni 2016

Een goede en betrouwbare website is belangrijk. Er zijn een aantal punten waar een goede website zich aan kan vasthouden. In dit artikel geeft Webss je 10 tips voor een goede website.

1. Doelgroep

De uitstraling van de website moet passen bij de doelgroep. De eerste en meest essentiële stap is daarom het vaststellen van de doelgroep voor wie de website gebouwd wordt. Dit gaat vaak nog mis. De valkuil is namelijk dat bedrijven en personen een website bouwen zoals zij vinden dat de website ‘mooi’ of ‘goed’ is. Echter, jij bent de doelgroep niet. Als je weet dat je doelgroep wordt gevormd door jongeren, kies dan niet voor een strak en zakelijk design, hoe mooi dat design ook mag zijn.

2. Doel van de website

Wat wil je met de wesbite bereiken? Is het alleen een visitekaartje of wil je meer uit je bezoekers halen? Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de website er moet komen. Een aantal voorbeelden van doelen van een website zijn:

  • informeren;
  • verkopen;
  • iemand ergens toe zetten;
  • amuseren;
  • inspireren;

Zodra het doel van de website bekend is, kun je al heel gericht de website gaan bouwen of een website laten bouwen. Tijdens de bouw van de website moet de doelgroep en het doel van de website constant centraal staan. Alleen zo weet je zeker dat er straks een website staat welke je doelgroep graag bezoekt.

3. Look and Feel

De uitstraling en gevoel wordt bepaald door de huisstijl. Als er niet echt sprake is van een huisstijl dan kun je het logo als uitgangspunt nemen. Voor bedrijven die al langer opereren met het zelfde logo is het natuurlijk een ware must om de website volledig in dezelfde stijl te bouwen. Het zorgt namelijk voor herkenbaarheid en het een geeft de bezoeker een vertrouwd gevoel. Indien je net start met je bedrijf dan kun je kleurelementen uit het logo nemen en die laten terugkomen op de website of je laat de kleuren bepalen door je doelgroep.
Een goede tip is te kiezen voor een witte achtergrond, om meerdere redenen. In eerste instantie omdat wit een rustgevende werking heeft en hierdoor teksten op de website makkelijk leesbaar maakt. In tweede instantie omdat de kleur wit ervoor zorgt dat alle andere kleuren op de website het best tot hun recht komen.

4. Inrichting

Het inrichten van de website is niet makkelijk. Hier moet goed over nagedacht worden. Over elk element moet worden nagedacht, want elk element heeft gevolgen voor de conversie en de algemene waardering van de website. Het doel van de website en de inrichting van de website zijn nauw met elkaar verbonden. Het is goed om te weten dat een bezoeker bij binnenkomst op de website in enkele seconden beslist of hij langer aanwezig blijft of de website meteen verlaat. In die paar seconden moet je een bezoeker dus zien te overtuigen om te ‘blijven hangen’ op je website. Maar waar kijkt die bezoeker dan precies naar?
Bezoekers kijken in de F-vorm naar je website. Met deze kennis kun je het proces enigszins beïnvloeden. Belangrijke informatie, buttons en foto’s plaats je dus links en boven op de website. Rechts op de website wordt het minst gekeken, daar plaats je dan de minst belangrijke informatie. Verder is het belangrijk dat de website logisch is ingericht en bezoekers op simpele wijze vinden waar ze voor kwamen. Een vuistregel voor webwinkels is dat bezoekers binnen 3 klikken op de checkout-pagina terechtkomen. Zorg er daarom voor dat er voldoende klik-mogelijkheden op de website aanwezig zijn.

5. Content is king!

Content is zo ontzettend belangrijk voor een website of webwinkel. Content is het verzamelwoord voor alle teksten, plaatjes en video’s op de website. In eerste plaats is het zo belangrijk omdat content de primaire reden is voor een bezoeker om een website te bezoeken. Laat niets aan het toeval over. Weet dat je met teksten heel veel kunt zeggen en uitleggen, maar één afbeelding vaak meer zegt dan 1000 woorden en één video weer meer zegt dan 1000 afbeeldingen.

Voor je positie in Google en andere zoekmachines is goede content ook heel belangrijk en vaak zelfs doorslaggevend. Google indexeert websites namelijk aan de hand van alle teksten die aanwezig zijn op de website. Door de teksten op de website weet Google om wat voor website het gaat en dat zorgt ervoor dat je wordt weergeven in de zoekresultaten zodra iemand zoekt op woorden die met jouw dienst of product te maken hebben. Er zijn meerdere factoren die je positie in Google bepalen. Daar komt later een apart artikel over.

6. Conversiegerichtheid

Conversie is het percentage bezoekers van het totaal aantal bezoekers dat daadwerkelijk iets koopt of besteld op de website. Hoe hoger de conversiepercentage, hoe beter.  Zorg dat de website dus conversiegericht is. Dit doe je door de aankoopprocessen zo simpel mogelijk te houden. Manieren om dit te doen zijn:

  • Veel klik-mogelijkheden op de website
  • Grote bestelbuttons plaatsen op de productpagina
  • Inloggen niet verplicht stellen, maar optioneel
  • Grote afbeeldingen plaatsen, liefst met inzoom mogelijkheid
  • Goede teksten en productomschrijvingen gebruiken
  • Aanbiedingen en uitgelichte producten op de homepage plaatsen
  • Vermeld duidelijk de verzendkosten
  • Communiceer hoelang het duurt voor bestelde producten worden bezorgd
  • Maak retourneren mogelijk, het liefst gratis!
  • Geef de voorraad aan van de producten
  • Vermeld betaalmogelijkheden op de homepage
  • Vermeld USP’s op de homepage

7. Laadtijd

Niets is zo vervelend als een website die te langzaam laadt. Je wilt een website bezoeken en het duurt een eeuwigheid voor de webpagina volledig is geladen. Het is nog altijd de belangrijkste reden voor bezoekers om de website te verlaten en webwinkeliers lopen hierdoor veel omzet mis op jaarbasis. Alles langer dan 1.0 seconden zou eigenlijk al te lang zijn. Een pagina die vandaag nog supersnel inlaadt, kan de volgende dag langzamer laden zonder dat er aan die pagina is gesleuteld. Test daarom regelmatig de inlaattijd van alle pagina’s op je website.

8. Gebruik van Favicon

Een favicon mag anno 2013 niet meer ontbreken op je website. Een favicon is een kleine afbeelding van 16 x 16 pixels die wordt vertoond in het tabblad. Tegenwoordig is het mogelijk om te browsen op meerdere tabbladen tegelijk in één venster. Zo een favicon maakt het erg makkelijk voor de bezoeker om van tabblad te switchen, omdat het logo zichtbaar is. Vanuit marketingoogpunt is het natuurlijk fijn om constant je logo in beeld te hebben bij je klanten.

9. Contactpagina

Een goede website kan niet zonder een goede contactpagina. Het stelt de bezoekers in de gelegenheid om contact met je op te nemen. Vermeld daarom altijd in ieder geval het bezoekadres en telefoonnummer op de contactpagina. Het is verstandig om een vaste telefoonnummer te hebben omdat dit het nodige vertrouwen wekt.

10. Responsive

Een aantal jaar geleden was het een pre als je website geoptimaliseerd was voor mobiele apparaten. Tegenwoordig is het een eis. Websites worden tegenwoordig niet alleen bekeken op computers met grote schermen. Smartphones en tablets worden steeds vaker gebruikt. De website is op alle besturingssystemen en apparaten goed te zien! De klanten hebben toegang tot de website wanneer ze in de tram op hun telefoon zitten, op de bank met hun tablet spelen en zelfs wanneer ze op werk achter hun laptop of computer zitten.

Er zijn nog veel meer tips voor een goede website. Maar deze zijn belangrijk en vormt de basis van een goede website.

Bron | www.enduo.nl | geraadpleegd op 24 juni 2016 |

Gerelateerde artikelen

Als ondernemer ontkom je niet aan zakelijk internet!

22 februari 2017
Niet of slecht werkend internet, het is een frustratie die iedereen wel eens heeft ervaren. Zowel onderweg, in het buitenland, of gewoon thuis. Maar het is nogal een verschil...

Meer dan helft websiteverkeer is versleuteld met HTTPS

15 februari 2017
Een veilige website is belangrijk. Echter, is die veiligheid vandaag de dag met de standaard configuratie op websites niet gegarandeerd. Daarom worden websites versleuteld met een SSL certificaat. Was...

Gebruik geen eenvoudige wachtwoorden

26 januari 2017
Het is bijna een standaard verhaal aan het worden. Wachtwoorden (passwords) blijken lastig te zijn als we deze zelf moeten bedenken. Ook in 2016 zijn wachtwoorden als ‘123456’ en...

Contact

Contactformulier

010-2908155

ma t/m vr 09:00 - 17:00

klantenservice@webss.nl

© Webss, Rotterdam. Alle rechten voorbehouden.